Statuten

Artikel 1 Naam, Zetel , Rechtsbevoegdheid en Duur

  1. De vereniging draagt de naam “Nijkerkse Schaakclub”. Zij wordt verder aangeduid als De vereniging.

  2. De vereniging is gevestigd te Nijkerk Gelderland.

  3. De vereniging is opgericht op 5 maart 1925 te Nijkerk.

  4. De vereniging bezit een beperkte rechtsbevoegdheid. Dit wordt ook wel een informele vereniging genoemd. De bestuurders zijn hoofdelijk aansprakelijk. De vereniging kan geen registergoederen verkrijgen en geen erfgenaam zijn.

  5. De vereniging is niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

  6. De vereniging is opgericht voor onbepaalde tijd.

  7. Het boekjaar is tevens het verenigingsjaar en loopt van 1 juli tot en met 30 juni daaropvolgend.

Artikel 2 Doel

  1. Het doel van de vereniging is het beoefenen en bevorderen van de schaaksport.

  2. De vereniging streeft na dit doel te bereiken door :

    a. het lidmaatschap van de Koninklijke Schaakbond.

    b. het deelnemen aan de bondscompetitie.

    c. het houden van een verenigingscompetitie.

    d. het organiseren van schaakevenementen.

    e. het deelnemen aan schaaktoernooien.

    f. andere wettige middelen welke het bereiken van het doel kunnen bevorderen.

  3. De vereniging heeft geen winstoogmerk.

Artikel 3 Leden

De vereniging bestaat uit:

  1. gewone leden.
    Dit zijn natuurlijke personen, die gerechtigd zijn aan wedstrijden en overige verenigingsactiviteiten deel te nemen, of enige functie in de vereniging bekleden. Gewone leden worden onderscheiden in:

    a. jeugdleden. Dit zijn alle gewone leden die op 1 januari van het lopende verenigingsjaar de leeftijd van 18 jaar niet hebben bereikt.

    b. seniorleden. Dit zijn alle gewone leden die geen jeugdlid zijn.

  2. ereleden en leden van verdienste.
    Dit zijn natuurlijke personen, die zich voor de vereniging bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt en op voordracht van het bestuur door de algemene ledenvergadering (ALV) zijn benoemd met een meerderheid van 2/3 van de uitgebrachte stemmen. Zij kunnen ook gewone leden zijn zonder contributieverplichting.

  3. begunstigers.
    Dit zijn natuurlijke of rechtspersonen (bijvoorbeeld sponsors), die de vereniging financieel of materieel steunen.

Namens het bestuur houdt de secretaris een register bij waarin minimaal de namen, adressen en telefoonnummers van alle leden en begunstigers zijn opgenomen alsmede de geboortedatum van leden.

Artikel 4 Het Lidmaatschap

Aanvang lidmaatschap

  1. Iedereen kan als lid of begunstiger worden toegelaten door een verzoek in te dienen bij het bestuur. Het bestuur neemt een besluit over de toelating.

  2. Als het bestuur de toelating weigert, wordt dit schriftelijk gemotiveerd. Dit besluit kan via de ALV worden aangevochten. De ALV kan bij meerderheid van stemmen besluiten het lid of begunstiger toch toe te laten.

  3. Nieuwe leden betalen een evenredig deel van de contributie van het lopende verenigingsjaar. Met begunstigers maakt het bestuur afspraken over hun bijdrage per kalenderjaar of per verenigingsjaar.

De lidmaatschapsverplichtingen zijn vastgelegd in:

  1. de statuten en reglementen van de vereniging.

  2. de besluiten van het bestuur en de algemene ledenvergadering.

Schorsing
Als een lid in strijd handelt met zijn lidmaatschapsverplichtingen, kan hij voor maximaal 1 maand geschorst worden door het bestuur.

Het lidmaatschap eindigt door:

  1. overlijden.

  2. schriftelijke opzegging door het lid.
    Gewone leden kunnen alleen per einde van het verenigingsjaar opzeggen. Begunstigers kunnen daarnaast per kalenderjaar opzeggen. Opzeggingen moeten uiterlijk 4 weken voor het einde van het jaar schriftelijk ingediend zijn bij de secretaris.

  3. schriftelijke opzegging door de vereniging.
    Dit kan geschieden als een lid zijn verplichtingen jegens de vereniging bij herhaling niet nakomt of als van de vereniging redelijkerwijs niet gevraagd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren. Het lid kan binnen 4 weken in beroep gaan bij de ALV.

  4. royement (ook wel ontzetting genoemd).
    Het royement wordt uitgesproken door het bestuur en kan slechts plaats vinden op grond van wanbetaling of van handelingen die in strijd zijn met het doel en de belangen van de vereniging. De geroyeerde kan binnen 4 weken in beroep gaan bij de ALV. Hangende dit beroep blijft de schorsing gehandhaafd.

  5. het ontbinden van de vereniging.

Als het lidmaatschap in het verenigingsjaar wordt opgezegd, blijft de contributie over het betreffende jaar verschuldigd, tenzij het bestuur anders besluit.

Rechten en verplichtingen begunstigers

  1. Afspraken met begunstigers worden door het bestuur binnen 2 weken schriftelijk bevestigd. Deze bevestiging bevat de duur en aard van de gemaakte afspraken.

  2. De rechten en verplichtingen van een begunstiger kunnen wederzijds opgezegd worden.

  3. Financiële verplichtingen voor het lopende jaar (verenigingsjaar of kalenderjaar) blijven verschuldigd, tenzij het bestuur anders besluit.

Artikel 5 Bestuur

  1. De dagelijkse leiding van de vereniging berust bij het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter, de secretaris en de penningmeester.

  2. Het aantal bestuursleden wordt bepaald en gekozen door de ALV. Het bestuur bestaat in ieder geval uit drie bestuurders, die samen het dagelijks bestuur vormen.

  3. De voorzitter is een gewoon, meerderjarig lid en wordt in functie benoemd door de ALV. Het bestuur benoemt uit hun midden een secretaris, een penningmeester en zodanige andere functionarissen als het wenselijk acht.

  4. Het bestuur is bevoegd tot het aangaan van verplichtingen en overeenkomsten namens de vereniging binnen de in het huishoudelijk reglement gestelde kaders.

  5. Het bestuur vertegenwoordigt de vereniging intern en extern.

  6. Bestuursleden worden uit hun functie ontslagen:
    a. bij het eindigen van hun lidmaatschap van de vereniging.
    b. als zij schriftelijk hun bestuursfunctie opzeggen.
    c. door een besluit van de ALV. Bestuursleden kunnen uit hun functie ontslagen worden door de ALV bij meerderheid van stemmen.

    d. bij het verstrijken van de tijd waarvoor zij zijn benoemd.

  7. Bestuursleden worden voor 3 jaar benoemd. Bestuursleden treden af volgens een door het bestuur op te maken rooster. Dit rooster voorziet er in dat maximaal de helft van het bestuur aftreedt. De aftredende bestuursleden zijn onbeperkt herkiesbaar.

  8. Het bestuur voorziet in tussentijds ontstane vacatures tot de eerstvolgende ALV.

Artikel 6 Algemene ledenvergadering (ALV)

  1. De ALV heeft binnen de vereniging alle bevoegdheden die niet door de wet of de statuten expliciet aan anderen zijn opgedragen.

  2. De voorzitter of zijn plaatsvervanger leidt de vergadering.

  3. Jaarlijks wordt uiterlijk 3 maanden na afloop van het verenigingsjaar een ALV gehouden (de jaarvergadering).

  4. De ALV komt zo vaak bijeen als het bestuur dit wenselijk acht of op verzoek van minimaal 4 leden.

  5. Het bestuur roept een ALV bijeen met inachtneming van een termijn van 2 weken. Het bestuur zorgt voor verslaglegging en aanwezigheidregistratie. Het conceptverslag wordt aan alle leden verstuurd en de begunstigers die hierom hebben gevraagd. Het verslag wordt in de eerstvolgende ALV vastgesteld.

Artikel 7 Jaarvergadering

Jaarlijks legt het bestuur verantwoording af over het afgelopen verenigingsjaar aan de ALV. De standaard agenda van de jaarvergadering bevat:
1. opening en vaststellen agenda
2. vaststellen notulen vorige vergadering
3. jaarverslag van het bestuur
4. financieel jaarverslag afgelopen verenigingsjaar
5. verslag van de kascommissie en aanstelling nieuwe kascommissie
6. decharge van het bestuur en penningmeester
7. plannen voor het nieuwe verenigingsjaar
8. vaststellen contributie
9. vaststellen begroting
10. benoeming bestuursleden
11. rondvraag

Artikel 8 Stemrecht en besluitvorming ALV

  1. Elk lid heeft toegang tot de ALV. Jeugdleden mogen zich laten begeleiden door hun wettelijke vertegenwoordigers. Geschorste leden hebben toegang maar geen stemrecht.

  2. Begunstigers hebben geen toegang maar krijgen op hun verzoek wel de notulen.

  3. De ALV is niet tot besluiten bevoegd als niet tenminste 1/3 van de stemgerechtigde leden aanwezig is.

  4. Ieder stemgerechtigd lid heeft 1 stem. Dit geldt ook voor de jeugdleden.

  5. Alleen bij de ALV aanwezige leden kunnen stemmen. Leden kunnen on-line deelnemen als zij zelf zorgen voor de noodzakelijke faciliteiten.

  6. Besluiten worden bij meerderheid van de stemmen genomen met uitzondering van:

    a. het benoemen van ereleden en leden van verdienste ( zie artikel 3.2).

    b. statuutwijzigingen (zie artikel 11).

    c. het opheffen van de vereniging (zie artikel 12).

Artikel 9 Geldmiddelen

  1. De vereniging haalt haar geldmiddelen uit:

    a. contributies van leden.

    b. bijdragen van begunstigers.

    c. een entreegeld voor nieuwe leden dat door de ALV is vastgesteld.

    d. andere inkomsten, langs wettelijke weg verkregen.
    Hieronder vallen onder andere inkomsten uit verenigingsevenementen en subsidies.

  2. Het bestuur is bevoegd in bijzondere gevallen een gehele of gedeeltelijke ontheffing te verlenen van betalingsverplichtingen.

Artikel 10 Huishoudelijk reglement

  1. Het huishoudelijk reglement regelt de toepassing van de bepalingen van de statuten, alsmede de verdere inrichting en werkzaamheden van de vereniging.

  2. Het huishoudelijk reglement wordt door de ALV vastgesteld en zo nodig gewijzigd, waarbij niet in strijd met deze statuten of de wet mag worden gehandeld.

  3. Het bestuur of ten minste 4 leden kunnen voorstellen tot wijziging van het huishoudelijk reglement indienen bij de ALV.

Artikel 11 Wijziging Statuten

  1. Wijzigingen in de statuten worden pas geldig nadat de ALV ze heeft geaccepteerd met een meerderheid van 2/3 van de uitgebrachte stemmen.

  2. Voorgestelde statuutwijzigingen worden minimaal 14 dagen voor de vergadering aan alle leden toegezonden.

Artikel 12 Ontbinding en vereffening

  1. De vereniging kan alleen ontbonden worden door de ALV die alleen voor dit besluit bijeen is geroepen.

  2. Het besluit tot ontbinding kan slechts worden genomen met een meerderheid van 2/3 van de uitgebrachte stemmen. In deze ALV moet ten minste de helft van de leden aanwezig zijn.

  3. Als minder dan de helft van de leden aanwezig is, wordt minimaal 14 dagen later maar wel binnen 30 dagen, een nieuwe ALV bijeengeroepen. In deze ALV kan een besluit tot ontbinding rechtsgeldig worden genomen met een meerderheid van stemmen ongeacht het aantal aanwezige leden.

  4. De bestuurders zijn de vereffenaars van het vermogen van de vereniging. Op hen blijven de bepalingen omtrent de benoeming, de schorsing, het ontslag en het toezicht van bestuurders van toepassing. De overige statutaire bepalingen blijven eveneens zoveel mogelijk van kracht tijdens de vereffening.

  5. De vereniging blijft na ontbinding voortbestaan voor zolang dit voor de vereffening van haar vermogen nodig is. In alle stukken en aankondigingen die van haar uitgaan, moet aan de verenigingsnaam “ïn liquidatie” worden toegevoegd. De vereffening eindigt op het tijdstip waarop aan de vereffenaars geen baten of schulden meer bekend zijn.

  6. De ALV besluit hoe om te gaan met de bezittingen van de vereniging op een zodanige wijze dat deze het meest met het doel van de vereniging overeenstemmen.

  7. Er wordt voor de duur van 7 jaar een bewaarder van het verenigingsarchief benoemd. Hierna wordt getracht het archief permanent veilig te stellen (aanbieden aan een museale organisatie, de KNSB of een archiveringsinstantie).

Artikel 13 Persoonsgegevens

  1. De vereniging is bevoegd persoonsgegevens te verstrekken aan de schaakbond en organisatoren van schaakgerelateerde evenementen waaraan het betreffende lid wil gaan deelnemen/deelneemt.

  2. Recht op inzage.
    Eenieder heeft recht op inzage van zijn persoonsgegevens. Daarbij moet hij geïnformeerd worden over hoe de vereniging de gegevens gebruikt, door wie, wat het doel is, aan wie de gegevens nog meer zijn verstrekt en wat de herkomst is.

  3. Recht op correctie en verwijdering.
    Eenieder kan zijn persoonsgegevens laten wijzigen of verwijderen als ze feitelijk onjuist zijn, onvolledig zijn, of niet ter zake doen.

  4. Recht om vergeten te worden.
    Eenieder mag eisen dat de vereniging de verwijdering doorgeeft aan alle organisaties, die deze gegevens van de vereniging hebben gekregen.

Artikel 14 Slotbepalingen

  1. In gevallen waarin de wet, de statuten of de reglementen niet voorzien, beslist het bestuur.

  2. Het bestuur kan genomen besluiten in de eerstvolgende ALV verantwoorden.

  3. In alle gevallen gaat de wet voor de statuten, de statuten voor de reglementen en de reglementen voor bestuursbesluiten.

Aldus vastgesteld in de algemene ledenvergadering van 6 februari 2023 te Nijkerk